20 نکته برای کارکرد ایمن لیفتراک

 حوادث لیفتراک تعداد حیرت‌ انگیزی از مجروحیت‌ها را به خود اختصاص داده‌ است. به همین دلیل رعایت کلیه مراحل ایمنی که توسط یک سازمان اجرا شده مهم است. این‌ها فقط برای ایمن نگه داشتن رانندگان لیفتراک نیستند. بلکه برای ایمنی کسانی که در مجاورت آنها کار می‌کنند نیز طراحی شده‌اند. بنابراین همه وظیفه مراقبت از رهنمودهای تعیین شده برای ایمنی و سلامتی در محل کار را دارند. در زیر چند نکته ساده برای اطمینان از کارکرد ایمن لیفتراک آورده شده است.

1- اپراتورها باید واجد شرایط باشند

کار کردن لیفتراک فقط باید توسط افرادی انجام شود که به درستی آموزش دیده باشند و دارای مجوز فعالیت با لیفتراک باشند.لیفتراک باید توسط رانندگانی کنترل شود که آموزش ایمنی و بهداشت محل کار را گذرانده باشند.راننده نباید تحت تأثیر الکل یا مواد مخدر باشد.در صورت خستگی از لیفتراک استفاده نکنید.

2- لباس مناسب باید پوشیده شود

اپراتورها باید از تجهیزات محافظت شخصی مناسب استفاده کنند. معمولاً شامل کفش‌های ایمنی استیل، لباس کار با قابلیت دید بالا، عینک و دستکش است.لباس کار باید متناسب باشد زیرا هر لباس گشادی ممکن است در ماشین‌آلات گیر کند.

ایمنی با لیفتراک

3- قبل از استفاده تجهیزات را بررسی کنید

اپراتورها باید قبل از بهره‌برداری، با دقت کامل به مناطق خطای معمول ازجمله ترمز، فرمان، کنترل‌ها، سیستم‌های ایمنی، دکل و لاستیک، یک بازرسی کامل انجام دهند.در صورت وجود هرگونه خسارت یا مشکل، باید به مدیریت اطلاع داده شود و لیفتراک باید تا زمان تعمیر استفاده نشود.

4-راه اندازی لیفتراک

برای ایمنی استفاده از پله‌ها و گرفتن دست برای نشستن هنگام ورود به لیفتراک مهم است.قبل از شروع لیفتراک اطمینان از دسترسی همه کنترل تجهیزات و تنظیم و‌ضعیت صندلی و آینه ها براساس نیاز اپراتور مهم است.اپراتور نباید لیفتراک را روشن کند تا زمانی که به درستی کمربند ایمنی خود را بسته و کاملاً در کابین لیفتراک قرار بگیرد.در مواردی مثل کار در اسکله استفاده نکردن از کمربند ایمنی ایمن‌تر است.

لیفتراک

5- محیط اطراف را در نظر بگیرید

در حین کار با لیفتراک، باید قوانین و دستورالعمل‌های محیط کار را درنظر بگیرید و از آن پیروی کنید.تمام علائم، به ویژه علائم حداکثر بارگذاری روی کف، محدودیت سرعت و ارتفاع توجه کنید.هنگام ورود یا خرج شدن از ساختمان از ارتفاع بار، دکل و محافظ بالابر لیفتراک آگاه باشید. هنگام کار با لیفتراک نزدیک لبه بارانداز یا سطح شیب‌دار مراقب باشید.روی صفحات پل کار نکنید، مگر اینکه آنها بتوانند وزن لیفتراک را تحمل کنند.

6- با سرعت مطمئنه کار کنید

هرگز از حد مجاز عبور نکنید.چرخش، دور زدن و هرگونه تغییر جهت و توقف را به آرامی انجام دهید تا احتمال خطر به حداقل برسد.

7- از خطرات جلوگیری کنید

از هرگونه دست‌انداز یا سطح ناهموار زمین همراه با شرایط لغزنده دور شوید. هنگام عبور از درب ورودی و رفتن به اطراف از بوق استفاده کنید تا عابران پیاده یا سایر اپراتورهای لیفتراک را از محل خود مطلع کنید تا از برخورد جلوگیری کنید.فاصله ایمنی را از دیگر تجهیزات حفظ کنید و اطمینان حاصل کنید که همیشه فضای کافی برای توقف ایمن داشته باشید.

8- اطمینان حاصل کنید که بار شما پایدار و ایمن است

قبل از جابجایی بارها، آنها را از نظر پایداری و خرابی با دقت بررسی کنید.برای اطمینان از افزایش ثبات کامیون، اطمینان از کج شدن بار ددر هنگام حمل چنگال‌ها هنگام حمل و نقل بسیار مهم است.قبل از بلند کردن یل انباشته شدن بارها، از نطر وجود هرگونه اجسام هوایی بالا بررسی کنید.بارهایی را که ایمن و پایدار نیستند بلند یا منتقل نکنیداطمینان حاصل کنید که بارها به طور صحیح روی هم قرار گرفته‌اند.بار را روی پالت قرار دهید و با خیال راحت و درست جابجا کنید.در صورت لزوم برای ایمن‌سازی از طناب استفاده کنید.

9- اطمینان حاصل کنید که از دید واضحی برخوردار هستید

در صورت بهبود دید، لیفتراک را معکوس‌کار کنید؛ به جز هنگام حرکت به سمت بالا.مهم است که اطمینان حاصل کنید که قفسه‌بندی را که در آن بار خود را قرار می‌دهید به وضوح مشاهده می‌کنید.اگر دید ضعیف است، رانندگی را ادامه ندهید. در برخی شرایط ممکن است برای راهنمایی بیش‌تر به یک فرد مراقب نیاز داشته باشید.

لیفتراک

10- لیفتراک فقط برای حمل بار است

اپراتورها نباید اجازه دهند دیگران سوار بر تجهیزات شوند مگر اینکه صندلی دیگری  برای سوار کردن وجود داشته باشد.

11- از دکل بالا نروید

به کسی اجازه ندهید که زیر بار ماشین لیفتراک بایستد یا بالا برود. دست‌ها و پاها و اعضای عرضی را از دکل دور نگه دارید. از پایین آوردن دکل در حالی که دست روی آن است خودداری کنید.

12- رانندگی روی رمپ‌ها

هنگام بالا رفتن، حرکت به جلو، پایین و برعکس روی رمپ‌ها حرکت کنید.در حالی که ماشین روی سطح شیب‌دار است یا روشن است بارگیری یا تخلیه بار نکنید.

13- اطمینان حاصل کنید که لیفتراک بیش از حد بار ندارد

 از نوک چنگال‌ها به عنوان اهرم برای بالا بردن بار سنگین استفاده نکنید.بار را با نوک چنگال فشار ندهید.از ظرفیت لیفتراک خود و هرگونه ضمیمه‌ای که در حال استفاده است آگاه باشید و هرگز از این ظرفیت فراتر نروید. اضافه بار ممکن است باعث شود لاستیک‌های عقب از زمین بلند شوند و ممکن است باعث واژگونی لیفتراک گردد.اطمینان حاصل کنید که روش مشخصی مانند اندازه‌گیری وزن برای تعیین وزن دقیق بار وجود دارد.

لیفتراک

14- اطمینان حاصل کنید که بار به طور مساوی توزیع شده است

 بار را بلند جابجا نکنید، مگر اینکه هر دو چنگال کاملاً زیر بار باشد.بار را با یک چنگال بلند نکنید. از پالت‌ها و سرسرهایی استفاده کنید که بتوانند وزن را تحمل کنند.برای نگهداری بارها از پالت‌های آسیب دیده، تغییر شکل یافته یا پوسیده استفاده نکنید.

15- در فضاهای باریک از کمکی استفاده کنید

 اطمینان حاصل کنید که هنگام کاردر فضاهای باریک، یک کمکی برای کمک به شما در اختیار دارید. همچنین برخی از سیگنال‌های توافق شده قبلی را با فرد کمکی داشته باشید. همیشه مطمئن شوید که فرد کمکی دیده می‌شود و علائم توافق شده را دنبال می‌کند.

16- سوخت‌گیری مجدد

 لیفتراک فقط باید در ایستگاه‌های مشخص شده سوخت‌گیری شود. لیفتراک را خاموش کنیدسوخت‌گیری باید در محلی با تهویه مناسب انجام شود.مراحل ایمنی را برای سوخت‌گیری رعایت کنید.

17- فعالیت در فضاهای محدود

در فضاهای محدود از لیفتراک سوختی استفاده نکنید. در عوض برتای جلوگیری از مسمومیت با مونوکسید کربن، از لیفتراک برقی ااستفاده کنید.اگر شما مجبور به استفاده از ماشین گاز سوز یا سوخت هستید، یک مبدل کاتالیزوری نصب کنید که مونوکسید کربن را به دی‌اکسیدکربن اکسید کند، که به همان اندازه سمی نیست.سطح مونوکسید کربن در اطراف کارگران کنترل شود.

18- ایمنی افراد پیاده

همیشه مراقب افراد پیاده باشیدو برنامه‌های مدیریت ترافیک را دنبال کنید.هنگام صحبت با شخص پیاده قانون حفظ فاصله 2 فوتی را رعایت کنید.مراقب فردی که می‌خواهد از پشت، جلو یا کنار لیفتراک عبور کند باشید.

19- مدیریت ترافیک

محل عبور لیفتراک همیشه باید از محل عبور افراد پیاده دور باشد.همیشه باید قوانینی برای نحوه عبور و مرور اشخاص و لیفتراک‌ها وجود داشته باشد.در سکوهای بارگیری باید موانعی برای ایمنی از لبه‌های برجسته، سد و علائم هشدار دهنده وجود داشته باشدمنطقه‌ای که لیفتراک کار می‌کند باید کاملاً روشن باشند.

20- وقتی شیفت تمام می‌شود

پس از استفاده اطمینان حاصل کنید که لیفتراک در یک منطقه مشخص یا مجاز پارک شده است.چنگال‌ها را کاملاً پایین آورده و ترمز دستی را بکشید.لیفتراک را خاموش کنید و کلید را بردارید. لیفتراک را در حالی که بدون مراقبت کار می‌کند رها نکنید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...